fredag den 29. april 2011

Mere gentleman

1963 Alvis TD 21 serie 2 - til salg for små 24.000 £. En rigtig gentlemans-car:
Bilens data er faktisk ret imponerende for en årgang 1963, og omfatter blandt andet:
  • 6-cylindret rækkemotor på 2.993 ccm
  • fuldsynkroniseret gearkasse med 5 trin
  • skivebremser på alle 4 hjul
  • indbyggede tågelygter i fronten
  • og ikke mindst - den originale Motorola radio
Farven er gun metal grey og interiøret er maroon. En lignende bil var faktisk feature i det første blad om klassiske biler jeg købte omkring år 1990. Dengang var jeg meget betaget at Alvis'en - sådan en havde jeg aldrig set før ! I mellemtiden har jeg ikke skænket de ellers fine Alvis'er mange tanker, men nu drømmer jeg om sådan en TD21 igen...

torsdag den 28. april 2011

Now thats a gentlemans car!

På 'Bring a Trailer' faldt jeg over denne 1956 Lagonda 3-litre Saloon. Den må da kvalificere sig som 'a gentlemans car' ? Bygget hos Tickford med karosse i aluminium og den samme motor som i Aston Martin  DB 2/4. Dette meget fine eksemplar er en af i alt 144 producerede biler og står perfekt i aubergine lakering med magnoliafarvet læderinteriør inkl. matchende kuffert i svineskind - diskret elegance:
Se mange flere detaljerede fotos af den fine Lagonda her

Creme når det er bedst...

Min nye Volvo 740 har allerede befordret undertegnede og familie mere end 3.000 km. Vi har således rundet 370.000 km, bl.a. via en tur op til sommerhuset på Læsø, hvor Volvo'en imponerede med hvor utrolig meget grej + hund sådan et bagagerum kan sluge:
Bilen er utrolig komfortabel, og er især på motorvejen min gamle SAAB overlegen. Jeg har monteret min Pioneer radio inkl. iPod / iPhone opkobling, så der kan cruises i fuld komfort og spilles børnemusik ud af de 4 udmærkede standard-højtalere. Jeg fandt også det originale hundegitter på den blå, der nu er monteret mellem kabine og bagagerum. Endelig er der indkøbt olie og filter til et endnu forestående olieskifte...

Eneste irritationsmoment lige nu er en ujævn motorgang, når motoren startes i varm tilstand. Den står på en eller anden måde for lavt i tomgang og går ofte i stå. Det problem skal bare løses, for det er helt vildt irriterende, når jeg kører i byen! Min umiddelbare vurdering er, at fejlen skyldes en defekt lambda sonde eller en eller anden føler... På trods af tomgangsproblemerne har Volvo'en også bragt mig til Sjælland et par gange - senest i går - hvor jeg bare ikke kunne modstå chancen for at parkere ved siden af denne klassiker:
En VW 1200 i en creme lakering, der matchede farven på Volvo'en perfekt. Den fine type 1 var krydret med detaljer i en lækker brun kulør. Jeg kan ikke være præcis på stilarten, så det nærmeste jeg kommer er et california / rat / surfer agtigt look... Bemærk den bagerste siderude i førersiden, de brune fælge og tagbagagebæreren med surfbrædderne. Teksten på døren lød: "Custom - because stock sucks". I dette tilfælde vil jeg faktisk give ejer ret. Sådan en VW type 1 er bare mere spændende, når den er customized lidt...

tirsdag den 19. april 2011

Familieforøgelse..?

Nej - det er der nu ikke tale om... Den fine røde Fiat 500 var på besøg hos naboen. Og da de to Fiat'er faktisk er jævnaldrende, kunne jeg ikke modstå chancen for at fotografere dem sammen:
1963 Fiat 1500 Vignale og 1962 Fiat 500

De klæder da hinanden? Og hold da op, hvor jeg glæder mig til at komme ud og køre Fiat Vignale!

mandag den 18. april 2011

Vignale i 10. potens

Vores Fiat 1500 Vignale betager mig mere og mere for hver gang jeg går forbi... Og i min søgen efter et produktionstal for modellen støder jeg på flere andre lækre Fiat baserede vogne, der også bygget i små serier. Den absolut lækreste jeg er stødt på, er denne 1963 OSCA Fiat 1600 spider, der er designet af Fissore. Den lille cabriolet skulle kun være bygget i 3 eksemplarer og har selvfølgelig en juvel af en twincam motor, der er konstrueret af de 3 overlevende Maserati brødre og fødes af 2 x Weber karburatorer. Særdeles vellykket design efter min mening:
Og hermed har jeg så præsenteret den sidste bil i dagens drømmegarage (fordelt på de 4 seneste indlæg):
  • Porsche 356B Abarth GTL
  • Porsche 910
  • Bristol 406S Zagato
  • Alfa Romeo Canguro - bare ikke rød tak !
  • OSCA Fiat 1600 Spider - by Fissore
Hvad mere kan man ønske sig ? Noget fransk selvfølgelig - og det vender jeg tilbage til... OG så selvfølgelig en lille by / vinter / dagligdags - racer:
Også i virkelighedens verden er en Ginetta G15 inde i varmen. De fås fra ca. 50.000 kr. på plader og vil da supplere vores fine Fiat Vignale perfekt !!!

Helligbrøde !

Alfa Romeo Canguro - prototype i kun et eksemplar - baseret på den fantastisk lækre TZ2 - bare endnu lavere - OG smukkere! Men desværre rød... Derfor viser jeg den kun i sort/hvid:
Designet hos Bertone af en ung Giugiaro. Toppen af bildesign, hvis I spørger mig... Canguro er ganske enkelt gudesmuk. Men hvis det var min bil blev den sgu lakeret om - måske i maroon kulør ? Helligbrøde vil mange sikkert sige ? Så kan de lære det...

søndag den 17. april 2011

Bristol...

Ovre på MotorRetro.com har der været en del skriverier om gentleman-cars på det seneste. Bristol har i den forbindelse været nævnt en del gange. Og lige netop Bristol er ikke det bilmærke, der har taget mest af min opmærksomhed må jeg sige - i hvert fald indtil nu ! For i min research stødte jeg på denne Bristol 406S Zagato:
Bygget i kun to eksemplarer med en tunet version af den lækre 6-cylindrede rækkemotor og efter min mening ligeså smuk som en Aston Martin DB4 Zagato. Bilen skulle efter sigende have næsten perfekte køreegenskaber på grund af den kortere akselafstand og den lette aluminiumskarosse. I want one !!!

Det bliver Abarth GTL... OG en 910 !

Så har jeg spekuleret færdig - og min favorit er og bliver 356B Abarth GTL. Kan faktisk ikke helt forklare det - køn er den jo ikke ligefrem... Men den er sjælden (kun 21 eksemplarer blev bygget) og så er det bare en ægte tysk/italiensk-joint venture-underdog:
MEN - Dennis kom ind fra sidelinien med Porsche 910. Det fik mig til at tænke tilbage på OGP på  Nürburgring i 2010. For her så jeg en 910'er med en super lækker patina:

Så efter nærmere omtanke tager jeg både en 910 og en Abarth GTL tak !!!

lørdag den 16. april 2011

Porsches racere

Har her til aften tænkt over dette meget væsentlige spørgsmål:  Hvilken af Porsches racere er på toppen af ønskelisten? Ja - svaret herpå er som ventet ikke helt enkelt. Det oplagte valg er den smukke 904 - selvfølgelig med 6-cylindret boxer:
Porsche 904/6

Jeg har dog længe haft et svagt punkt for 356'ere i Carrera trim - især når det drejer sig om Abarth GTL:
Porsche 356B Abarth GTL

En 3. mulighed er 718'eren - især i GTR coupé versionen. Det betyder 8-cylindret boxermotor på 1.982 ccm med i alt 16 tændrør og 210 hk ved 8.400 omdrejninger i minuttet:
Porsche 718 GTR

718'eren vandt sin klasse i Targa Florio 1963 og også det europæiske hillclimb-mesterskab i 1963/64. Jeg hørte dette lydklip på Prototyp museet i Hamborg, og var helt solgt - den lyder intet mindre end fantastisk:


Jeg tænker videre...

onsdag den 6. april 2011

Tilbage til svensken...

Man skal jo prøve sin egen medicin... Og jeg har ofte anbefalet kolleger, venner og bekendte at købe en Toyota eller en Nissan. Nu har jeg prøvet det selv. Corollaen var min første japanske bil... Og det var bare slet ikke mig! Den er derfor solgt videre i ny rekord - kun 10 dage i min indkørsel. Den slår dermed min Alfa Romeo 164, der var indehaver af den hidtige rekord med 14 dage i indkørslen...

Og så til den gode nyhed: Jeg har faktisk slet ikke savnet min røde Opel Manta... Men jeg har godt nok savnet min  meget fine SAAB 900. Derfor har jeg ordineret mig selv endnu en svensker:
Cremefarvet Volvo 740 GL injection. Uoriginale fælge desværre - men det kan der jo laves om på. Contineltal dækkene er derimod næsten nye - og mit foretrukne sommerdæk. 

Volvoen har ligesom min gamle SAAB kørt en del kilometer, men er om muligt i endnu bedre stand. Bilen er hentet i Sydtyskland for en del år siden og er siden 1998 blevet passet og plejet af Steen i Fredericia. Førersædet er en anelse slidt af de mange kilometer. Til gengæld er bilen fuldstændig 'tight' og helt fri for rust... I hvert fald det jeg har kunnet se:
Det rene motorrum siger en del om bilens stand

Turen hjem til Århus gik i fin stil. Volvoen er som ventet knapt så adræt som min gamle SAAB - Omvendt er Volvoen overraskende langt foran, når det gælder motorvejskomfort og støjniveau.

Nu har jeg derfor igen plads til både hund og barnevogn, lidt ekstra penge i klassiker-kassen og en svensk bil i indkørslen !!!

Mere om den voldsomme Volvo i den kommende tid...

Simca 1200 S

Fine billeder af en super lækker Coupé - den ville altså bare supplere vores Vignale Fiat rigtig godt:

lørdag den 2. april 2011

Alpine A310 1600

Fandt disse super lækre billeder på en japansk hjemmeside:
Alpine A310 1600 er bare min absolutte drømmebil for tiden... Sådan en ville da bare danne et perfekt par med den fine Vignale i garagen.

fredag den 1. april 2011

Porsche racing i starten af 60'erne

Fine billeder fra da Porsche for alvor begyndte at gøre sig gældende i motorsport - og ofte kørte fra langt kraftigere vogne:
Carrera GS-GT og Abarth GTL på MAN transporter, Targa Florio 1963.

718 GTR, kørt af Gurney/Bonnier på Le Mans i 1961, men udgik...

2-liters Carrera GS-GT, Nürburgring 1.000 km i 1963. Nr. 4 i det samlede klassement og klassesejr.

2 x Abarth GTL, Daytona 1964.

Mere Abarth GTL, efter Le Mans 1962. Nr. 7 i det samlede klassement og klassesejr.