lørdag den 27. november 2010

Italienere i Malmø

Som det fremgår af MotorRetro gjorde jeg i går holdt i Malmø på vejen hjem fra Kristianstad. Formålet med min lille afstikker var at besigtige dette vidunder:
En Fiat 128 3P. I annoncen stod der blandt andet: "Professionellt rostlagad i somras - småfix innan du har en riktigt unik klassiker-pärla!" Første indtryk var ikke specielt positivt. For Fiat'en stod der i sneen og så ret træt og kold ud:
Ude af SAAB'en kunne jeg med det samme se, at Fiat'en langt fra var en perle:

Den var rusten - meget rusten endda! Begge døre, skærme hele vejen rundt på nær en, paneler, motorhjelm og bagklap - alle med mere end bare overfladisk rust, der krævede en del mere end "småfix", hvis bilen skulle blive rimelig præsentabel... Min vurdering var således, at der skulle laves rust for en hel del penge, og at 128'eren efterfølgende skulle omlakeres. Prisen var også kun 7.500 SEK. Ikke mange penge. Vi håbede på et røverkøb. Sådan skulle det bare ikke være...

Lige ved siden af stod imidlertid også to Alfasud'er - en rød, der også var ret rusten og en sort, der var i køreklar stand. Den sorte var temmelig lækker, og var da også et oplagt delebilsobjekt, men var desværre IKKE til salg:
Den sorte Alfasud stod på lækre Momo fælge - dem har jeg ikke set på en Alfa før, men de passer da ret godt til bilen:

SAAB - hemma i snön

Min SAAB har i denne uge været en tur hjemme i Sverige. De 2 x 435 km til Kristianstad og retur klarede den med bravour, selvom om forholdene langt fra var optimale:
Eller måske var de lige netop optimale? For faktisk er min 900i 2.0 16V tæt på at være den perfekte vinterbil. Sådan SAAB er jo bygget til sne og vinter! Den startede uden problemer i 10 graders frost fredag morgen. Og de øvrige plusser tæller den godmodige og sejtrækkende motor, den gode vejbeliggenhed og det effektfulde varmeapparat - perfekt til sådan en sverigestur:
Man sidder perfekt i de komfortable veloursæder, og jeg var slet ikke træt i ryggen, da jeg landede i Århus kl. 23 i aftes, efter 10 timer i sadlen. Den sejtrækkende motor går perfekt ved 70-80 km/timen, og faktisk præsterede den hele 12,6 km på literen i snit på turen... Og det er da ret pænt synes jeg!
Jeg har dog stadig min tvivl om, hvorvidt den fine SAAB har fortjent en bedre skæbne end at være vinterbil her hos mig - selvom den gør det så fantastisk godt!

Jeg overvejer at lave en Vincenzo...

tirsdag den 23. november 2010

Humoristisk indslag!

Ølholm postede denne reklame på MotorRetro (klik for større billede):
Det er da humor!

mandag den 22. november 2010

Stadig verdens bedste?

Jeg har tidligere været den heldige ejer af en BMW 5-serie fra 1997 - Det var en 523i med manuelt gear, og i morgen er det præcis 4 år siden jeg købte den:
E39'eren blev da den var ny kåret som verdens bedste bil 5 år i træk. Med tiden har enkelte svaghedestegn vist sig - den ruster fx mere end en samtidig Audi, men langt mindre end en samtidig Mercedes. Undervognen er avanceret og hjulophængene er helt i aluminium. Den er således dyr at reparere på, men er har til gengæld en langt større slidstyrke end fx undervognen i en Audi A6. Motor og gearkasse holder tilsyneladende nærmest evigt...

Og så kører den bare fantastisk sådan en E39'er... Fremragende kompromis mellem komfort og sport. Fantastisk motor og ikke mindst motorlyd. Det er den bedste bil jeg har haft - målt på så vidt muligt objektiv vis. Jeg husker bl.a. en +500 km aftentur fra Rönneby i Sverige ned over bælterne og hjem til i Århus med en gennemsnitsfart, som jeg nok ikke skal nævne her...

Jeg kan derfor kun se én mulighed: Jeg må have en IGEN!

Denne gang skal den dog være en 528i - måske endda med den lækre Steptronic gearkasse. Fine biler med fuld servicehistorie og omkring 200.000 km på klokken fås i Tyskland for omkring 3.000 euro - en fordel med hensyn til rust, det rigtige ekstra-udstyr og det enorme udvalg - så kan man finde det HELT rigtige og originale eksemplar. Eksempelvis dette eksemplar med Shadowline lister, M-pakke inkl. undervogn, de lækre sportssæder og sportsrat samt soltag, klima og aftageligt træk:
Afgiften? Ja, den ligger formentlig mellem 35 og 50.000 kr. Hvor får man noget, der kan matche denne pakke for 80.000 kr.? Hermed en varm anbefaling af E39-modellen... Jeg skal helt sikkert have en igen!!! En gang...

søndag den 21. november 2010

Ny youngtimer i garagen

Min svoger og jeg var i går i Sønderjylland for at se og prøve en Opel Manta B fra sidst i 70'erne:
Der var dog ikke tale om en SR model som vist ovenfor, men mere præcist en 2 ejers 2.0 S fra 1979 med 131.000 km på klokken. Her er det den lidt kraftigere 1,9 E, der blev lavet i 1976-77, men interiør mm. er uændret - Der 'Supermanta':
2.0 S'eren leverer 100 hk, og fødes af en Varejat II karburator med automatisk choker. Bilen i Sønderjylland har stået uden plader hos sælger, siden han for 7 år siden overtog den efter de første ejere, et ældre ægtepar, der havde haft bilen fra ny. Den har været startet regelmæssigt og har kørt ture på prøveplader.

Jeg havde desværre glemt at få camera'et med, så her er det et par af sælgers billeder - den står 100 % ORIGINAL:
Rød i rød - det er sgu da fedt! Bilens lakering er tilsyneladende ikke professionelt arbejde, men kan gå an - derudover var bilen faktisk i overraskende god stand. I den originale båndspiller sad i øvrigt Johnny Cash!

Jeg købte bilen, der leveres nysynet i næste weekend - og også lige et sæt 6 x 13 ATS fælge, der efter min mening passer perfekt til bilen:
Meget mere Manta senere...

søndag den 14. november 2010

Bronzemetal Ferrari - holder det?

Jeg har tidligere skrevet om Ferrari 330 GTC her. Jeg mener forsat, at det er en af de sidste rigtige Ferrari-modeller, der kan købes for noget der ligner menneskepenge...

I går faldt jeg så over en 330 GTC i bronzemetal med sort indtræk. Holder det spørger man så? Ja gu gør det så - det er da en fed farve-kombination:
Men hvorfor nøjes med bronze, når man kan få sølv? Nej vel - min 330 GTC skal stadig være i en diskret sølvmetal lakering med mørkerødt læderindtræk og de lækre  Campagnolo magnesiumfælge, som denne:
Tjek også denne video - sort læder kan sagtens gå an:

SAAB vinterklargøring

Så er jeg tilbage efter en periode med alt for meget arbejde og alt for lidt tid til at tænke på biler...

Min og900 har været et behageligt bekendtskab, og har kørt som et finere urværk fra Schweiz. Jeg har indimellem gjort mig nogle tanker omkring min brug af den fine SAAB - og flere kendere har rådet mig til at gemme den væk for vinteren. Hmmm - sådan bliver det imidlertid ikke, for pengene skal bruges til klassiker.

Derfor har jeg valgt en løsning, hvor SAAB'en monteres med 4 nye Conti TS830 vinterdæk og behandles komplet (og grundigt) med PAVA. Dækkene er af samme slags som jeg sidste vinter monterede på min fine BMW E34 Touring, og havde rigtig gode erfaringer med. På E34'eren var det 16". I år er det 15", der står klar til montering - selvfølgelig på originale aero-fælge:
Undervognen har fået den store tur - og alle hulrum, døre og klapper er ligeledes behandlet. Valgte PAVA til dels på grund af prisen, men især fordi at jeg kender Peter, der stod for behandlingen, og ved at han er meget omhyggelig:
Til sidst blev dørlåse og hængsler smurt og alle gummilister fik silikone. Mangler lige et nyt batteri (den er lidt død, når det er koldt om morgenen) - og så er jeg klar til vinterens komme...